Elina Akselrud
KlavierDie ukrainisch-amerikanische Pianistin Elina Akselrud ist die Gründerin und künstlerische Leiterin der multidisziplinären Organisation “Intertwining Arts” , sowie die führende Künstlerin aller ihrer Crossover-Projekte. Elina Akselrud gab ihr Debüt mit einem Orchester im Alter von acht Jahren mit dem Bortnyansky-Konzert in D-Dur, während sie an der Kiewer Spezialmusikschule studierte. Sie ist Preisträgerin internationaler Klavierwettbewerbe wie Chopin on Thousand Islands (USA, 2010, 1. Preis), Chopin in Hartford (USA, 2012, 1. Preis), Midwest (USA, 2014, 2. Preis), Chopin in Canberra (Australien, 2014, 3. Preis) uvm. . Elina Akselrud ist in zahlreichen Ländern Europas sowie in Australien, Neuseeland und den Vereinigten Staaten aufgetreten. Sie trat u. a. mit Orchestern wie dem Ukrainischen Nationalorchester (Haydn D-Dur), dem Ithaca Orchestra (Schumann), dem Kaufman Center Orchestra (Beethoven Nr. 2), dem NEC Symphony (Chopin Nr. 1) und dem Lucerne Symphony (Beethoven Nr. 3) auf.
Sie erhielt ihre Ausbildung an der Mannes School of Music in New York City, USA, (Bachelor of Music’12), am New England Conservatory in Boston, USA, bei Alexander Korsantia (Master of Music’14), an der Hochschule Luzern – Musik in Luzern, Schweiz, bei Konstantin Lifschitz (Master of Arts in Music, Major Solo Performance’18) und an der Scuola di Musica di Fiesole in Florenz, Italien, bei Eliso Virsaladze.
Elina Akselruds derzeitige Tätigkeit besteht aus Auftritten als Solistin und Kammermusikerin. Seit 2016 konzentriert sie sich darauf, das Konzept des Klaviersolokonzerts zu erweitern, indem sie mit Künstler*innen anderer Genres zusammenarbeitet und gleichzeitig Musik mit Theater, Fotografie/Videoprojektion, Live-Malerei-Projektion, Tanz, Lichtkunst und 3D-Projektion auf der Bühne verbindet. Elina Akselrud und ihr Intertwining Arts Team kreierten Projekte wie “Chopin: A Letter through the Parisian Years” (2016-2018), “The Scriabin Sonatas Reimagined, Part 1” (2018-2019), “Transience: Painting after Scriabin and Vine” (2019-2020), “Messiaen. A Birdsoul” (2020-2021), “Vers le Mystère” (2022-2023) und “The Scriabin Sonatas Reimagined, Part 2” (2023-2024) in Frankreich, der Schweiz, Deutschland, den Niederlanden und Österreich zur Aufführung und veröffentlichten Kinofassungen dieser Werke. Die Pianistin führt auch aktiv themenbezogene Kammermusikprojekte auf, einschließlich Uraufführungen von Auftragswerken – seit 2020 wohnt und arbeitet sie in Graz.
Im September 2023 trat E. Akselrud im Klavierduo mit Denis Zhdanov bei der Eröffnung des Arsonore Festivals auf: der Auftritt wurde im ORF Steiermark ausgestrahlt.
Ukrainian-American pianist, fine art photographer, and artist researcher Elina Akselrud is the founder and artistic director of a multidisciplinary organization “Intertwining Arts“, as well as the lead artist of all its crossover projects. The main focus of her work has been expanding the concept of a piano solo recital by collaborating with artists from other genres and simultaneously blending music with theater, photography/video projection, live painting projection, dance, light performance, spatial installations, and 3D projection on stage. Each project is an artistic research embodying either a historical, philosophical, or a sociological message. Elina and her Intertwining Arts Team created and premiered “Chopin: A Letter through the Parisian Years” 2016-2018), “The Scriabin Sonatas Reimagined, Part 1” (2018-2019), “Transience: Painting after Scriabin and Vine” (2019-2020), “Messiaen. A Birdsoul” (2020-2021), “Vers le Mystère” (2022-2023), and “The Scriabin Sonatas Reimagined, Part 2” (2023-2024) with performances in France, Switzerland, Germany, Netherlands, and Austria including cinematic version releases of these works. The pianist also actively performs and records themed chamber music projects, including premieres of commissioned pieces.
Elina made her orchestra debut at the age of eight, studying at Kyiv Special Music School with Irina Lipatova and Irina Barinova. She is a prize winner of international piano competitions, such as Chopin on Thousand Islands (USA, 2010, 1st Prize), Chopin in Hartford (USA, 2012 1st Prize), Midwest (USA, 2014, 2nd Prize), Chopin in Canberra (Australia, 2014, 3rd Prize), and others. Elina has performed in numerous countries in Europe, as well as in Australia, New Zealand, and the United States. She appeared with orchestras, such as the Ukrainian National Orchestra, the Kaufman Center Orchestra, NEC Symphony, and Lucerne Symphony, among others.
Elina Akselrud received her education at Mannes School of Music in New York City, USA, with Irina Morozova (Bachelor of Music’12), New England Conservatory in Boston, USA, with Alexander Korsantia (Master of Music’14), Hochschule Luzern – Musik in Lucerne, Switzerland, with Konstantin Lifschitz (Master of Arts in Music, Major Solo Performance’18), and Scuola di Musica di Fiesole in Florence, Italy, with Eliso Virsaladze. She is currently working on her Doctoral Degree in Artistic Research at the University of Music and Performing Arts Graz, Austria, where her project “Artistic Interpretation in a Crossdisciplinary Context – Late Piano Œuvre of Alexander Scriabin” has been supervised by Markus Schirmer and Deniz Peters, and where she holds a position of a research assistant. She has successfully presented her project at the Doctoral Forum ARTikulationen 2022 (Graz, Austria, Best Practice Award), Orpheus Doctoral Conference 2022 (Ghent, Belgium), and VIII Art or Research Conference 2023 (Espoo, Finland).
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